Sport dla starszych: chodzenie z kijkami lepsze od spacerów i biegania?

ZDROWIE

Autor: JW/Rynek Seniora   24 sierpnia 2016 10:38


Sport dla starszych: chodzenie z kijkami lepsze od spacerów i biegania? Osoby starsze, bardzo często cierpiące na różne problemy ze zdrowiem, dzięki nordic walking nie muszą rezygnować z aktywności ruchowej. Fot. archiwum

Ze względu na minimalne ryzyko przeciążenia oraz stabilność, którą dają kijki, nordic walking jest szczególnie polecany dla ludzi starszych lub osób otyłych. Marsz z kijkami nie wymaga też dużych nakładów finansowych, a w stosunku do zwykłego spaceru wydatkowanie energii jest o ok. 40 proc. większe.

Nordic walking to marsz ze specjalnie zaprojektowanymi kijami. Szacuje się, że uprawiają go już trzy miliony Polaków. Swoje zamiłowanie do „kijków” podkreślają w wywiadach m.in. prezenterka telewizyjna Agata Młynarska, znana trenerka fitnessu i gimnastyki artystycznej Mariola Bojarska-Ferenc i była pierwsza dama Jolanta Kwaśniewska. Propagatorką tej dyscypliny sportu jest także mistrzyni i multimedalistki olimpijska - Justyna Kowalczyk.

- Moim celem jest aktywizowanie Polaków we wszystkich przedziałach wiekowych. Wspólnie z Polską Federacją Nordic Walking i Akademią Zdrowia Santandera staram się popularyzować nordic walking jako bezpieczną formę aktywnego wypoczynku, korzystną dla naszego zdrowia - mówi Justyna Kowalczyk.

400 kcal w godzinę
W odróżnieniu od zwykłego spaceru, nordic walking angażuje duże grupy mięśni, zarówno dolnej, jak i górnej połowy ciała. Ze względu na minimalne ryzyko przeciążenia oraz stabilność, którą dają kijki, nordic walking jest polecany dla ludzi starszych, osób otyłych lub borykających się z innymi problemami zdrowotnymi. Może być uprawiany przez cierpiących na astmę, cukrzycę, osteoporozę, zapalenie stawów, chorobę Parkinsona, stwardnienie rozsiane, obrzęk limfatyczny, chorobę wieńcową lub reumatyzm.

Jedynym bezwzględnym przeciwwskazaniem są ostre stany zapalne lub uszkodzenia aparatu ruchu (złamania, zwichnięcia). Przed rozpoczęciem treningów warto oczywiście zasięgnąć porady lekarskiej.

Czytaj też: Cztery czynniki, które zmniejszają ryzyko niewydolności serca

Badania wykazały, że regularne chodzenie z kijkami poprawia pracę układu oddechowego i sercowo-naczyniowego, zwiększa ruchomość stawów, redukuje nadciśnienie oraz obniża poziomu cukru i cholesterolu we krwi. Trening nordic walking spowalnia procesy starzenia, eliminuje stres oraz uczucie sztywności karku i barków, przez co jest szczególnie polecany osobom z siedzącym trybem życia.

Godzinny trening nordic walking to wydatek energetyczny rzędu 400 kcal na godzinę, czyli o ok. 40 proc. więcej w stosunku do zwykłego marszu. Jednocześnie, przy zachowaniu właściwej techniki chodu, obciążenie stawów jest o 30 proc. mniejsze w porównaniu z joggingiem.

W Niemczech rosnącą popularnością cieszy się mental nordic walking - spacer z kijkami połączony z rozwiązywaniem rebusów i gier, który skutecznie zapobiega starczej demencji.

Kijki coraz popularniejsze w centrach i klubach seniorów
Do ćwiczeń bardzo dobrze mobilizują regularne spotkania w grupie, a nordic walking zdecydowanie nadaje się do wspólnych treningów. Kursy tej dyscypliny znajdują się w ofercie klubów i centrów seniora w całej Polsce. Ich celem jest nie tylko uprawianie sportu i poprawa stanu zdrowia, ale również integracja uczestników i miłe spędzenie czasu.

Co ważne, profesjonalnie prowadzone, grupowe zajęcia nordic walking wcale nie muszą być płatne. Szansę na trening z kijkami w te wakacje stworzyła Akademia Zdrowia Santandera pod patronatem Justyny Kowalczyk. Otwarte dla wszystkich, bezpłatne zajęcia prowadzone przez instruktorów z Polskiej Federacji Nordic Walking odbywają się co tydzień w 15 miejscowościach. Cykl potrwa do 10 września.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.