USA: badania pokazują, że lekarze słuchają pacjenta tylko przez 11 sekund

ZDROWIE

Autor: PAP/Rynek Seniora   23 lipca 2018 11:23


USA: badania pokazują, że lekarze słuchają pacjenta tylko przez 11 sekund Ograniczenia czasowe, niewystarczające szkolenia na temat komunikacji z pacjentami i wypalenie zawodowe mogą stać na drodze do podejścia bardziej zorientowanego na pacjenta. Fot. Fotolia

Pacjenci mają średnio 11 sekund na wyjaśnienie lekarzowi powodu swojej wizyty, zanim ten im przerwie. Tylko jeden na trzech lekarzy umożliwia pacjentowi dokładne opisanie swojej sytuacji - wyliczyli naukowcy z USA.

Pośpiech przy konsultacjach jest częstszy wśród specjalistów niż lekarzy pierwszego kontaktu - zauważyła prowadząca badanie Naykky Singh Ospina z University of Florida w Gainesville i Mayo Clinic, która wraz z kolegami przyglądała się spotkaniom lekarzy z pacjentami.

Przeanalizowano kilka początkowych minut 112 sesji treningowych dla lekarzy, prowadzonych w różnych amerykańskich klinikach. Singh Ospina i jej koledzy zwracali uwagę m.in. na to, czy lekarze stosują pytania otwierające w rodzaju: "Jak się pan/pani ma?" lub "Co mogę dla pani/pana zrobić?". Badacze notowali także, czy pacjentom przerywano, kiedy odpowiadali na takie pytania, i w jaki sposób.

Zaledwie jedna trzecia osób (36 proc.) była w stanie wyłożyć lekarzom, po co przyszła. Jednak nawet kiedy mieli szansę wyliczyć swoje dolegliwości i tak przerywano im w siedmiu na dziesięć przypadków, mniej więcej po 11 sekundach, od kiedy zaczęli mówić.

Lekarze pierwszego kontaktu dawali pacjentom więcej czasu i mniej im przerywali. Specjaliści często w ogóle pomijali wstęp, gdyż wiedzieli, z czym chorego do nich skierowano.

- Mimo to, nawet jeśli wizyta dotyczy konkretnej sprawy, warto zrozumieć, czemu pacjent umówił się ze specjalistą i jakie ma wątpliwości związane z chorobą - podkreśla Singh Ospina.

W jej ocenie przerywanie ma też pewne zalety. - Jeśli robi się to z szacunkiem i w najlepszym interesie pacjenta, przerywanie może pomóc w doprecyzowaniu rozmowy, a to stanowi korzyść - uważa Singh Ospina.

Ograniczenia czasowe, niewystarczające szkolenia na temat komunikacji z pacjentami i wypalenie zawodowe mogą - zdaniem Singh Ospiny - stać na drodze do podejścia bardziej zorientowanego na pacjenta. Badaczka zamierza teraz badać związek między początkowymi minutami konsultacji a wynikiem leczenia.

- Nasze wnioski sugerują, że jesteśmy daleko od skoncentrowanej na pacjencie opiece medycznej - komentuje naukowiec.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.