Warmińsko-Mazurskie: ułatwienia dla osób głuchych przy zgłoszeniach alarmowych

ZDROWIE

Autor: PAP/Rynek Seniora   05 lutego 2016 10:14


Warmińsko-Mazurskie: ułatwienia dla osób głuchych przy zgłoszeniach alarmowych System powiadomień alarmowych umożliwia niesłyszącym samodzielne kontaktowanie się z dysponentem służb ratowniczych. Fot. Noodles and Beef/Flickr.com (CC BY 2.0)

Osoby głuche i niedosłyszące z Warmii i Mazur będą miały ułatwiony kontakt ze służbami ratunkowymi. Reprezentanci tego środowiska podpisali w czwartek (4 lutego) z wojewodą porozumienie umożliwiające wzywanie pomocy przez SMS i aplikacje na urządzenia mobilne.

Podległe wojewodzie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie od kilku miesięcy udostępnia system powiadomień alarmowych, dzięki któremu niesłyszący mogą samodzielne kontaktować się z dysponentem służb ratowniczych.

W sytuacji zagrożenia zdrowia, życia czy mienia takie osoby mogą wezwać policję, straż pożarną lub pogotowie za pomocą czynnej przez całą dobę bramki SMS i specjalnej aplikacji mobilnej. Dzięki tej aplikacji niesłyszący nie musi opisywać w SMS powodu wezwania, tylko wybiera obrazek odpowiadający kategorii zdarzenia: wypadek, pożar, włamanie, itp.

Zgłoszenia alarmowe są przyjmowane od osób zarejestrowanych w bazie danych. Wcześniej muszą one złożyć oświadczenia, w których podadzą namiary teleadresowe i tzw. dane wrażliwe o stanie zdrowia, w tym przewlekłych chorobach. Takie informacje ułatwią ratownikom lokalizację wzywającego i uzupełnią ich wiedzę, co do charakteru wsparcia, jakiego należy udzielić.

Oświadczenia o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych zbierają i przekazują do Centrum Powiadamiania Ratunkowego organizacje zrzeszające głuchych i niedosłyszących. Dlatego wojewoda Artur Chojecki podpisał w czwartek porozumienia w tej sprawie z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych przy Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim oraz Iławskim Stowarzyszeniem Niesłyszących "Jeziorak".

Zgodnie z porozumieniem głusi - w ramach szkoleń - odwiedzą dyspozytornię medyczną i dowiedzą się, jak funkcjonuje. Będą też uczyli się zasad udzielania pierwszej pomocy. Opracowywana jest również publikacja na papierze, przeznaczona dla członków zespołów ratowniczych, którzy nie znają języka migowego. Ma ona ułatwić porozumiewanie się z głuchym w miejscu zdarzenia.

Zdaniem kierownika Centrum Powiadamiania Ratunkowego Krzysztofa Kisiela, do czasu wprowadzenia systemu uproszczonych powiadomień alarmowych dla głuchych, takie osoby czuły się zwykle bezradne i musiały prosić słyszącego opiekuna o pośrednictwo w uzyskaniu pomocy. - Teraz mogą zrobić to samodzielnie. Otworzyliśmy im drzwi na świat - ocenił.

Według danych służb wojewody, dotychczas w bazie Centrum zarejestrowanych było 300 głuchych i niedosłyszących, a ok. 100 korzysta już z aplikacji mobilnej. Warmia i Mazury są jednym z pierwszych regionów, które dostosowały numery alarmowe do potrzeb takich osób.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.