Warszawa: operator numeru 112 uratował życie sześćdziesięciolatkowi

ZDROWIE

Autor: PAP/Rynek Seniora   13 grudnia 2017 21:24


Warszawa: operator numeru 112 uratował życie sześćdziesięciolatkowi Rolą operatora numeru 112, poza przekazaniem wezwania do właściwej służby, np. pogotowia ratunkowego, jest poinstruowanie rozmówcy, jak ma udzielić pomocy. Fot. Fotolia

Operator stołecznego Centrum Powiadamiania Ratunkowego udzielił skutecznej pomocy przez telefon, co uratowało życie ponad sześćdziesięcioletniemu mężczyźnie.

To nie pierwszy przypadek, kiedy operatorzy numeru 112 ratują ludzkie życie.

W październiku operator przeprowadził profesjonalną akcję, na odległość wydając wskazówki, jak reanimować ponad sześćdziesięcioletniego mężczyznę po zatrzymaniu u niego krążenia.

Dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Robert Gałązkowski w rozmowie z PAP podkreślił, że pracownik CPR musi być osobą wszechstronnie przygotowaną, ponieważ przyjmuje zgłoszenia, które mogą być kierowane zarówno do policji, straży pożarnej, jak i ratownictwa medycznego.

Przypomniał, że numer 112 jest czwartym numerem alarmowym po 997, 998, 999.

- Ludzie już w tej chwili zamiast dzwonić np. do pogotowia ratunkowego, wybierają numer 112 licząc na to, że siedzi tam dyspozytor medyczny, który podejmie decyzję o wysłaniu zespołu ratownictwa medycznego. Tak nie jest - powiedział Gałązkowski.

- Operator numeru 112 dostając np. informacje o pożarze, musi nie tylko zlokalizować miejsce pożaru, jego skalę, ale też musi przeprowadzić wywiad dotyczący osób przebywających w pomieszczeniach: czy są ewakuowane, przytomne itd. Musi wszechstronnie wypytać, żeby przekazać szybko informację do właściwego dyspozytora służb ratowniczych - tłumaczył.

Jak dodał, rolą operatora numeru 112 poza przekazaniem wezwania do właściwej służby np. pogotowia ratunkowego, jest poinstruowanie rozmówcy jak ma udzielić pomocy. Zaznaczył, że trudność pracowników CPR polega też m.in. na tym, że w 70 proc. odbierają telefony, które nie znajdują uzasadnienia.

Gałązkowski podkreślił, że w takich wypadkach ważne jest zachowanie wrażliwości i czujności.

Jak informuje Urząd m.st. Warszawy, operatorzy CPR przy ul. Młynarskiej już kilkakrotnie udzielali pomocy w sytuacjach bardzo nietypowych: zapobiegli popełnieniu samobójstwa, wysłali karetkę do osoby, która potrzebowała pomocy, lecz nie była w stanie czegokolwiek powiedzieć, czy udaremnili okradzenia starszej pani metodą "na policjanta".

Centrum Powiadamiania Ratunkowego przy ul. Młynarskiej w Warszawie, gdzie przyjmowany jest numer 112, działa w systemie powiadamiania ratunkowego, jako jeden z siedemnastu ośrodków w kraju. Obsługuje Warszawę, w której według szacunków ratusza, mieszka 4,5 proc. ludności Polski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.